Hvorfor cruiseanløp må avlyses – noen ganger

05.06.2025

Vi forstår at det er skuffende når et cruiseanløp må kanselleres. Derfor ønsker vi å forklare hvorfor dette noen ganger skjer - og hvorfor slike beslutninger er helt nødvendige av hensyn til sikkerheten.

1. Vind og skipets størrelse

Flere av cruiseskipene som besøker Haugesund, er blant de største i verden. Disse store cruiseskipene er som et stort seil, og når kraftig vind treffer dem fra siden skaper skaper det et betydelig trykk på skipssiden, som igjen påvirker manøvreringsevnen. Kapteinen må derfor nøye vurdere værforholdene og til enhver tid avgjøre om det er forsvarlig å gå inn i trange seilingsleder og til kai.Vindretningen spiller også en avgjørende rolle. Når vinden blåser skrått inn på skipet, øker behovet for manøvreringsrom – i noen tilfeller kan bredden som trengs dobles. Dette er særlig kritisk i innseilingen til Haugesund, ved Trollholmen, som kun er litt over 200 meter bred. 

Når vinden blåser fra siden på for eksempel Iona (som er 42 meter bred), skjer det som kalles leeway. Skipet driver litt sideveis, og dermed blir bredden som Iona trenger for å manøvrere betydelig større.

  • Ved 5 graders leeway økes bredden ca. 70 meter.
  • Ved 7 grader ca. 85 meter.
  • Ved 10 grader ca. 100 meter.

For å sette dette i perspektiv: Seilskipet Statsraad Lehmkuhl har et seilareal på omtrent 2 000 m². Cruiseskipet Iona har et "seilareal", altså flaten vinden treffer, på over 20 000 m², omtrent som tre fotballbaner. Det sier litt om kreftene som er i sving når vinden treffer skipssiden, selv når skipet ligger stille. 

2. Smal innseiling krever presisjon

Innseilingen til Haugesund er ganske smal og krever veldig nøyaktig navigasjon. Når vinden er kraftig eller ustabil, blir det ekstra krevende å manøvrere trygt. Da velger kapteinen alltid det sikreste alternativet: kansellere fremfor risiko. 

Safety first -alltid!! 

3. Kapteinen og losene tar ingen sjanser

Kapteinen har alltid det øverste ansvaret for skipet, mannskapet og passasjerene. Beslutningen om å kansellere tas basert på de nyeste og mest presise værdataene, ofte bedre enn de vi på land har tilgang til. Alle skip som besøker Haugesund har med seg veldig erfarne og dyktige loser, med bred erfaring, som gir gode råd og veiledning. Men, det er alltid kapteinen som tar den endelige beslutningen. Den beslutningen stiller vi aldri spørsmål ved! 

4. Ulike skip har ulike grenser

Hvert skip er forskjellig, både i teknologi og utforming. Noen skip tåler mer vind enn andre. Derfor kan det være at ett skip gjør innseiling til Haugesund og kan legge til kai, mens et annet skip må kansellere. 

5. Alle ønsker å legge til kai

Ingen ønsker at et anløp skal bli kansellert. Verken rederiet, kapteinen, losene eller vi i Karmsund Havn vil at dette skal skje. Skipene har alltid et sterkt ønske om å besøke planlagte destinasjoner. Men når været ikke samarbeider, veier sikkerheten alltid tyngst. 

6. Bruk værmeldingen for Røvær

Vi anbefaler å bruke værmeldingen for Røvær. Nord for Karmøy, innseilingen til Haugesund, er det lite som skjermer for vinden, så denne værmeldingen gir det beste bildet av hva skipene møter når de nærmer seg Haugesund. 

7. Mye vind i det siste

Vi har hatt en periode med mye vind, akkurat som i juni i fjor. Så langt i år har vi hatt 6 kanselleringer, mot 16 i hele 2024. I juni i år har vi hatt 2 kanselleringer, sammenlignet med 5 i juni i fjor. Dette viser at kanselleringer skjer jevnlig, og alltid med sikkerhet som høyeste prioritet 

Vi forstår godt at dette er skuffende, både for lokale aktører og alle som gleder seg til å ta imot cruisegjestene. Haugesund er et fantastisk reisemål, og skip som kansellerer vil komme tilbake en annen gang under bedre forhold. 

Ønsker alle en fortsatt fin sommer🌻