Ambassadørtreff: en kveld med inspirasjon, nettverk og nye muligheter!
Torsdag 24. april samlet vi arrangører, samarbeidspartnere og gode støttespillere til en inspirerende kveld på Quality Hotel Maritim.
Målet for samlingen var å sette søkelys på hvor viktig arrangementer er for regionen vår, legge til rette for kunnskapsutveksling og nettverksbygging blant kultur- og idrettsarrangører, samt inspirere flere til å hente hjem nye arrangementer eller videreutvikle eksisterende.

Hva er et ambassadørtreff?
I november 2024 arrangerte vi for første gang en ambassadørseremoni, der ildsjeler bak 16 ulike arrangementer på Haugalandet ble hedret. Dette skal være en årlig tradisjon hvor vi setter fokus på arrangører som skaper ringvirkninger og setter Haugalandet på kartet. Ellers i året vil vi invitere til ambassadørtreff, med det overordnede målet om å inspirere enda flere til å hente hjem nye arrangementer eller videreutvikle dem de allerede har – og dermed være ambassadører for Haugalandet.

Program
Kvelden startet med at Kine Bjøralt fra Visit Haugesund fortalte om hvordan vi kan gi kostnadsfri støtte til lokale arrangører. Visit Haugesund ønsker å være en aktiv samarbeidspartner og heiagjeng for alle som bidrar til å gjøre regionen levende og attraktiv med arrangementer som trekker tilreisende.
Nils Konrad Bua, ordfører i Haugesund, fortalte engasjert om hvor viktig arrangementer er for å skape bolyst – både for å få unge til å flytte hjem igjen og for å tiltrekke nye innbyggere. Han understreket at det skulle bare mangle at kommunen stiller opp og heier på de som skaper aktivitet lokalt. Lokal stolthet var et gjennomgående tema i hans innlegg.
Vi var også så heldige å få besøk av Birgitte Nestande, rådgiver for arrangement i Innovasjon Norge, som hadde reist fra Oslo. Hun delte verdifull innsikt om de økonomiske og sosiale ringvirkningene av arrangementer. Visste du at en arrangementsturist har et gjennomsnittlig døgnforbruk på hele 2000 kroner? Birgitte minnet oss også om hvor kjedelig og lite sosialt det var under pandemien, og hvordan man virkelig fikk øynene opp for hvor viktige arrangementer er i samfunnet vårt.
Hun løftet også frem viktige verktøy som:
- Event Impact Tool er en bærekraftsindikatorer for arrangement.
- Mentorordning for arrangører av internasjonale kultur- og idrettsarrangement
- Arrangementskalkulator som viser økonomisk verdiskaping
(Visit Haugesund støtter arrangører i bruken av disse verktøyene)
Etter en pause med gode samtaler og nye bekjentskap fikk vi høre en inspirerende historie fra Dag Rønnevik i Tysvær Vektløfterklubb. Klubben har gått fra å arrangere NM til EM – og søker nå om å arrangere VM Masters i vektløfting. Dag fortalte om EM Masters i Vektløfting, samarbeidet med Quality Hotel Maritim, Visiit Haugesund og andre aktører, og delte verdifulle tips til andre potensielle arrangører. Han oppfordret også flere klubber til å påta seg mastersarrangementer og fremhevet hvor viktig det er å holde de som er 35+ aktive i klubbmiljøet – både for folkehelsen og klubbens fremtid. Vi krysser fingrene for at Haugalandet blir tildelt VM i 2029. Dag lever virkelig opp til sitt inspirerende motto: «Alt er mulig, det umulige tar bare litt lenger tid.»
Kvelden ble avsluttet med et flott innlegg fra Unni Hilt og Ragnhild Davidsen fra Sildajazz, som delte festivalens historie og spennende fremtidsplaner. Målet er å ta Sildajazz tilbake til røttene – og samtidig løfte festivalen til nye høyder ved å bruke hele byen, inkludert indre kai. Det er stort engasjement fra både utelivsbransjen, næringslivet og hele regionen for å støtte opp under dette viktige kulturarrangementet, som har vært en sentral del av Haugalandets kulturliv siden 1987.
Tusen takk!
Vi i Visit Haugesund ønsker å rette en stor takk til alle som deltok, og en spesiell takk til alle som bidro med innlegg. Sammen bygger vi en sterk arrangementsregion – full av energi, muligheter og stolthet!
Hvis du vet om et arrangement vi kan hente hjem så ta kontakt med Kine Bjøralt: kine@visithaugesund.no
Vi gleder oss allerede til neste gang!
Presentasjoner
Her kan du laste ned flere av presentasjonene fra ambassadørtreffet.