Et lite tilbakeblikk på høydepunkter fra mai og juni

03.07.2025
Pressetur - Fransehagen Bistro
Pressetur - Fransehagen Bistro

Mai og juni har vært to innholdsrike måneder med høy aktivitet. Vi har jobbet med alt fra visningsturer, kampanjer og arrangement til cruisearbeid og produktutvikling. Mange medlemmer og samarbeidspartnere har vært involvert, og den felles innsatsen og engasjementet bidrar til å styrke Haugalandet som et attraktivt reisemål. Her kommer en oppsummering av litt av det vi har jobbet med i mai og juni! Vi har som vanlig prøvd å fatte oss i korthet, og det gikk sånn passe. God lesing!

Nytt styre valgt i Destinasjon Haugesund & Haugalandet AS

Den 12. juni ble det avholdt ordinær generalforsamling i Visit Haugesund. I den forbindelse ble det valgt nytt styre for selskapet. Etter flere år med verdifull innsats i styret takket styreleder Asbjørn Moe og styremedlem Annette Sæther for seg. Vi takker begge for et stort engasjement og viktige bidrag til utviklingen av destinasjonsarbeidet i vår region. Det nye styret er som følger:

  • Styreleder: John Karsten Hustvedt (valgt for 2 år, på valg i 2027)
  • Styremedlem: Deanne Kristin Vognstoft Kvammen (valgt for 2 år, på valg i 2027)
  • Styremedlem: Kristine Edvinsson (valgt for 2 år, på valg i 2027)
  • Styremedlem: Reidar Westre (valgt for ett ekstra år, på valg i 2026)
  • Styremedlem: Tora Haslum Myklebust (ikke på valg, på valg i 2026)

Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med det nye styret, og takker samtidig alle medlemmer for engasjement og støtte i arbeidet med å styrke Haugalandet som reisemål.


Salgsarbeid


The Norwegian Workshop – Spania 2025

Vi deltok på Visit Norway's workshop i Madrid og Barcelona som er en B2B-arena for å styrke salget av norske reiselivsprodukter. Rundt 40 kjøpere deltok per by. Målet var å øke kjennskapen til vår region i det spanske reiselivsmarkedet, og promotere flyruter til Haugesund fra Spania.

Visningsturer for cruiseagenter – styrke relasjoner og salg

I løpet av våren og forsommeren har vi arrangert flere visningsturer for cruiseagenter og rederirepresentanter, med mål om å styrke kunnskapen om regionens tilbud og bygge relasjoner som gir økt aktivitet og verdiskaping. Agentene har fått oppleve et bredt spekter av utflukter og attraksjoner – fra kulturhistoriske høydepunkter til naturopplevelser, lokalmat og nye satsinger. Det har vært stort engasjement og mange gode samtaler om hvordan vi kan videreutvikle utfluktsprogrammet og gjøre regionen enda mer attraktiv for cruisegjestene.

Slike visningsturer er en viktig del av vårt strategiske arbeid for å sikre flere bookinger, spre trafikken bredere i regionen og sikre at flere aktører får ta del i den lokale verdiskapingen fra cruiseturismen.

Møter om mulige konferanser og arrangementer

Vi har hatt flere møter med arrangører og samarbeidspartnere om kommende konferanser og arrangementer som kan være relevante for Haugesund. I tillegg har vi jobbet med utvikling og styrking av eksisterende arrangementer, blant annet ved generell rådgiving i forkant av arrangementer. Les mer om dette arbeidet videre i dokumentet.


Presse

Pressetur med tyske journalister

I samarbeid med Rogaland fylkeskommune, Fjord Norge, Visit Ryfylke og Region Stavanger arrangerte vi i mai en pressetur for tyske journalister. Målet var å løfte fram regionens matkultur og reiselivsopplevelser i det tysktalende markedet. Mat- og reiselivsjournalister fra blant annet Gour-Med Magazin, National Geographic, Brotmagazin og Genussfreak besøkte regionen. De fikk oppleve Nesheimstunet, Historiske Avaldsnes, Visnes og Fransehagen Bistro. 


Cruise arbeid

Cruise Europe-konferansen i København

Cruise Europe-konferansen 2025 i København samlet et bredt spekter av cruisenæringen til et oppdatert og dynamisk program, med mange rederirepresentanter, interessante foredragsholdere og flere workshop som fremhevet samarbeid og integrasjon – som forøvrig var et gjennomgående tema for deltagelsen - både i konferansen og i egne møter med rederier.

Ellers var en sentral del av konferansen paneldiskusjonen om regelverk og politikk i Europa. Heino Nau fra EU-kommisjonen annonserte at alle havneaktiviteter skal omfattes av én felles ramme, med mål om grønnere havner og støtteordninger. Konferansen understreket viktigheten av samarbeid, lokal forankring og teknologisk utvikling, med en felles ambisjon om en mer bærekraftig cruisenæring i Europa.

Cruiseanløp i Kopervik

Etter flere planleggingsmøter sammen med Byen Vår Kopervik og Karmøy kommune samt Viking Adventure, som står for utfluktene, var det klart for cruiseanløp i Kopervik den 1. mai med Hurtigruten sitt skip MS Trollfjord. Etter gjennomført anløp med MS Trollfjord fortsetter cruisesesongen i Kopervik med explorerskipet MS Finnmarken. Det er planlagt totalt 11 anløp fra mai til september. Anløpene i Kopervik markerer starten på et prøveår for Kopervik som cruisedestinasjon, med samarbeid mellom Visit Haugesund, Karmsund Havn, Kopervik Havn og lokale aktører fremover.

Dialogmøte med rederier om lokal verdiskaping ved cruiseanløp

Vi har nylig gjennomført flere digitale møter på Teams med representanter fra flere cruiseredere, der hovedtema var hvordan vi i fellesskap kan styrke den lokale aktiviteten, sysselsettingen og verdiskapingen knyttet til cruiseanløp i regionen. Møtene hadde et tydelig felles mål: å finne løsninger og samarbeidsformer som gir større ringvirkninger lokalt. Blant temaene som ble løftet frem var:

  • Hvordan rederiene kan bidra til økt bruk av lokale guider, leverandører og opplevelser

  • Samarbeid for å utvikle nye og mer attraktive utflukter

  • Viktigheten av god planlegging og forutsigbarhet for lokale aktører

  • Muligheten for sesongforlengelse og mer helårlig cruiseaktivitet

Det var stor enighet om at verdiskaping skjer best i samarbeid, og at det er et felles ansvar å utvikle cruiseproduktet slik at det kommer lokalsamfunnet og næringslivet til gode. Dialogen med rederiene vil fortsette, og vi opplever et tydelig ønske om å styrke den lokale aktiviteten.



MICE - arbeid


Arrangementkalkulator

Fire arrangement er tatt igjennom arrangementskalkulatoren i juni; Floating Wind Days 2024 og 2025, og estimert verdiskaping på Ironman 2027 (2 ulike versjoner). Resultatene er i skrivende stund ikke klare.

Gjennomførte arrangementer som har mottatt støtte fra Visit Haugesund

  • Geocaching Haugalandet: Arrangement på Avaldsnes med 500 deltakere. Vi bisto med generell rådgivning i forkant samt materiell som kart og brosjyrer til velkomstpakke.

  • Veteranbuss Treff 2025: Rådgivning, velkomstvideo som ble vist på treff i Førde i 2024 og deltakelse på åpning.

  • Sentrumsløpet: Rådgivning og forslag for å øke deltakelse fra tilreisende, inkludert velkomst av ordfører i bystyresalen for eliteløpere.

  • Haugaland Pride: Generell rådgiving i forkant, samt synlighet gjennom pressemelding til lokal media og vindusutstillingskonkurranse i samarbeid med Haugesund sentrum.

  • Floating Wind Days: Bisto med planlegging av delegasjonsdager og markedsføring av regionen. Det ble satt ut kart og bordryttere på hoteller, og vi leverte tekst, bilder og lenker til en egen opplevelsesseksjon på nettsiden til arrangementet. Samarbeidspartnere som blant andre Dalanaustet, Edda Kino, Suldalsbussen, Haugaland Taxi og Mortholmen ble involvert, og det ble i tillegg arrangert morning run i regi av Sentrumsløpet. Haugesund Parkering bidro ved å lyse opp Bølgå i blått gjennom hele uken. I samarbeid med Haugesund sentrum gjennomførte vi en vindusutstillingskonkurranse for å skape liv i bybildet og for å få delegatene til å føle seg ekstra velkommen til byen.


Politisk arbeid og strategiske prosjekter


NHO Reiselivs årskonferanse 2025 – Sandefjord

NHO Reiselivs årskonferanse samlet nærmere 500 deltakere fra hele landet til to dager med faglig påfyll og nettverksbygging. Hovedfokus var hvordan norsk reiseliv kan styrke sin konkurransekraft i møte med internasjonal konkurranse og teknologisk utvikling.

Hovedpunkter:

  • Rammevilkår: NHO Reiseliv advarte mot særnorske avgifter og etterlyste bedre forutsigbarhet for reiselivet.

  • Politisk debatt: Stortingsrepresentanter diskuterte blant annet besøksavgift, formuesskatt og behovet for bedre rekruttering.

  • Økonomi og teknologi: Foredrag belyste geopolitiske trender, forbrukeradferd og ny teknologi som AI og digitale kundeopplevelser.

  • Rekruttering: Behov for bedre omdømme og rekrutteringsstrategier i møte med manglende arbeidskraft.

Årets konferanse ga et solid løft i diskusjonen om hvordan norsk reiseliv skal hevde seg i fremtiden. Både bærekraft, teknologi, politisk forutsigbarhet og kompetanseutvikling ble trukket frem som avgjørende faktorer. Engasjementet var stort, og det var bred enighet om behovet for bedre samspill mellom næringen og myndighetene.

Vi minner om at Vigleik sitter i styret NHO reiseliv Vest. Så om dere har saker dere ønsker han skal ta opp i dette forumet - bare ta kontakt. 

Flere møter om besøksbidrag – status og videre prosess

Spørsmålet om et eventuelt besøksbidrag har vært grundig diskutert i flere fora, både blant næringsaktører, politikere og i styret til NHO Reiseliv Vest, hvor Vigleik har deltatt som styremedlem. Diskusjonen handler om hvordan man kan finansiere fellesgoder og infrastruktur som i stor grad brukes av tilreisende, og samtidig sikre at verdiskapningen i reiselivet også gir tilbake til vertskommunene.

Status per juni 2025:
Regjeringen har varslet at forslag til lovhjemmel for lokale og regionale besøksbidrag vil legges frem høsten 2025. Ordningen skal være frivillig, fleksibel og tilpasset lokale behov. Cruisebidrag er under utredning som egen ordning. NHO Reiseliv følger utviklingen tett og har gitt tydelige innspill om at ordningen må være enkel, næringsvennlig og rettferdig, og ikke svekke Norges konkurranseevne som reisemål. Les mer her. 

Samarbeidet mellom destinasjonsselskapene i Rogaland.

Vi har et kontinuerlig fokus på hvordan vi kan styrke markedsføringen av Haugalandet og samtidig sikre mest mulig effekt av hver investerte markedskrone. Dette gjelder både i samarbeidet med Fjord Norge, Visit Norway og gjennom vårt felles regionale selskap Reiseliv SørVest, som eies av de tre destinasjonsselskapene i Rogaland: Visit Ryfylke, Region Stavanger og Visit Haugesund. I den forbindelse møttes nylig styreledere og reiselivssjefer fra de tre selskapene for å diskutere hvordan vi kan videreutvikle og styrke samarbeidet gjennom Reiseliv SørVest.

Møtet bekreftet en felles ambisjon om å bygge på det regionale fellesskapet, for å oppnå best mulig gjennomslagskraft i markedsføringen av hele regionen som reisemål - når det er det som er målet.


Arrangementer og møteplasser

Deltakelse på Kongressby- og arrangementsamling i Kristiansand

I juni deltok vi på den nasjonale kongressby- og arrangementssamlingen i Kristiansand. Arrangementet var i regi av Innovasjon Norge og Southern Norway Convention Bureau. Her var representanter fra landets ledende kongress- og arrangementsdestinasjoner samlet til to inspirerende dager med faglig påfyll, erfaringsutveksling og nettverksbygging.

Slike samlinger er viktige fordi de gir innsikt i nasjonale prioriteringer og trender, og legger til rette for samarbeid på tvers av regioner. Kongresser og arrangementer er viktige strategiske verktøy for å tiltrekke fagmiljøer, næringsliv og innovasjon.

Visningstur med M/S Skudenes til Kvitsøy

I juni deltok Visit Haugesund på en visningstur med M/S Skudenes til Kvitsøy, i regi av Rogaland fylkeskommune i samarbeid med Kvitsøy kommune og Riksantikvaren. Vi har vært koblet på dette prosjektet, så det var både spennende og motiverende å være med på visningstur og se hvordan initiativtakernes visjoner nå tar form i praksis. Turen samlet aktører fra reiselivet, forvaltningen og lokale samarbeidspartnere, og markerte starten på et spennende pilotprosjekt knyttet til kulturhistoriske båtruter i fylket.

M/S Skudenes er et restaurert veteranfartøy fra 1957, og har nå fått nytt liv som kulturformidler og som en ny opplevelse. Visningsturen ga innsikt i både rutens potensial og fartøyets rolle i å styrke lokal verdiskaping, formidling og aktivitet langs kysten. I løpet av sommeren vil Skudenes gå i rute hver lørdag i perioden 12 .juli - 21. august mellom Skudeneshavn, Kvitsøy og Stavanger. Et viktig bidrag til å løfte frem kystkulturen og gjøre historiske transportveier til en del av dagens reiselivstilbud. Vi ser positivt på denne typen initiativ, som kombinerer kulturvern med bærekraftig produktutvikling og regionalt samarbeid.

Nyåpning av Mortholmen Sildesalteri

Den 23. april ble det tradisjonsrike Mortholmen Sildesalteri offisielt gjenåpnet etter omfattende restaurering. Bygget, som er fra 1918, har fått nytt liv som kultur- og arrangementsarena, med kapasitet for omvisninger, kurs, konferanser og cruisebesøk. Prosjektet ledes av Sig Hansen (kjent fra Deadliest Catch), i samarbeid med Kjentfolk Vestlandet og lokale aktører. Mortholmen skal bli et aktivt knutepunkt for både historieformidling og reiseliv. Mortholmen er nå også nytt medlem i Visit Haugesund, og vil være en viktig del av det regionale reiselivstilbudet.

20 - års jubileum på Røvær Kulturhotell

I juni fikk vi også gleden av å markere 20-årsjubileet til Røvær Kulturhotell. Jubileet ble markert med festmiddag som bød på god mat, taler og underholdning. En flott markering av to tiår med gjestfrihet, kultur og lokal verdiskaping. Det skjer mye spennende på øya fremover, og vi ser fram til å følge utviklingen videre. Røvær er en viktig del av reiselivstilbudet på Haugalandet, og vi heier på minst 20 nye år med aktivitet, utvikling og engasjement. 


Markedsføring og kampanjer


Ny visuell profil

Vi er godt i gang med arbeidet med utforming av ny grafisk profil for Visit Haugesund. Den vil være klar for bruk i løpet av høsten.

Kampanjer

Internasjonale kampanjer – SAS og Norwegian
Med støtte fra Rogaland fylkeskommune kjører vi kampanjer sammen med Haugesund Lufthavn Karmøy, flyselskapene og Visit Norway. Målet er å styrke og utvikle flyruter, samt øke synligheten i bestillingsøyeblikket.

  • SAS: E-postkampanjer i Tyskland, Storbritannia, Nederland og Polen – koblet til kampanjepriser og booking. Det ble sendt ut totalt 288 605 e-poster til abonnenter til SAS nyhetsbrev.

  • Norwegian: Meta-annonser og nyhetsbrev i Spania, rettet mot personer som allerede viser interesse for Norge.
    Meta: visninger 5 547 336/ klikk 88 058
    E-poster: Resultat kommer.


Sommerkampanje 2025

Vi samarbeider med Visit Ryfylke for å vise frem regionens høydepunkter gjennom annonser på Google og Meta, rettet mot B2C-markeder med relevante språk og bookingmuligheter.

Fase 1: Inspirasjon og planlegging - Norge (april–mai)
Segmenter: Stille natur, Kultur og natur

  • Google:

    • Stille natur (Performance Max): 738 000 visninger / 10 400 klikk

    • Kultur og natur (søk + display): 1 155 000 visninger / 10 030 klikk

  • Meta

    • Stille natur: visninger 480 098 / 12 152

    • Kultur og natur: visninger 670 625 / 10 447 klikk


Inspirasjon og planlegging - Tyskland
Retargeting-kampanje på «Stille natur» i samarbeid med Visit Norway.

  • Resultat: 719 030/ klikk 5 883


Fase 2: Temabasert påvirkning i Norge (juni–august).

  • Tema: overnatting, mat, natur, kultur og familie

  • Språk: norsk, engelsk og tysk

  • Målgruppe: besøkende som allerede er i Norge

  • Resultater: kommer etter endt kampanje

Søkekampanjer: Vi er til stede på Google året rundt, både på norsk, engelsk og tysk, slik at folk som søker etter ting å gjøre i Norge finner oss. Eksempler på søk vi fanger opp: "Ting å gjøre i Haugesund", "Things to do in Haugesund" og "Reisetipps Norwegen". Målet er å få flere inn på våre nettsider, og her er landingssiden destinasjonsportrettet vårt.

Cruisekampanje: Fra april til oktober kjører vi annonser rettet mot cruisegjester som skal besøke Haugesund. Disse vises på ulike Google-kanaler (søk, YouTube, display og Gmail) på engelsk og tysk. Målet er å vise frem hva cruisegjestene kan oppleve her.  Landingsside: Cruise – Plan your visit to Haugesund. Siden har vært godt besøk i mai/juni, med flest visninger på engelsk.


Web og digitale kanaler

Vi jobber kontinuerlig med å oppdatere nettsidene våre, både med redaksjonelt innhold og produktoppføringer. Det er svært viktig at all informasjon er korrekt og oppdatert – spesielt når årets største kampanje er i gang. Husk at det er samme informasjon som ligger hos oss, som vi publiserer til Visit Norway sine sider. Det vil altså si at feil informasjon hos oss, også gir feil informasjon hos Visit Norway! Vi oppfordrer derfor alle til å sjekke egne oppføringer jevnlig, og gi beskjed til anja@visithaugesund.no ved endringer. Jo oftere, jo bedre!

Best besøkte sider i mai/juni:

Best besøkte produkter i mai/juni :

Sosiale Medier

Synlighet i sosiale medier er viktig for oss, og vi publiserer jevnlig både egenprodusert innhold og bidrag fra medlemmer. Innholdet på Meta (Facebook og Instagram) i juni og juli har vært en kombinasjon av organisk og betalte kampanjer.

"Visit Haugesund på tur" er et tiltak for å være mer ute blant medlemmene og produsere lokalt innhold. I mai og juni har vi vært 3 dager i Åkrafjorden, Vikingfestivalen og butikker i Haugesund sentrum.

I løpet av mai/juni har vi hatt ca. 333 121 visninger på Instagram og 2 127 221 visninger på Facebook.


Fra venstre: Kristoffer, Joana, Ellen, Hanne, Tania, Barbro, Ina, Nora og Werner.                                Elias og Selma var ikke til stede da bildet ble tatt.
Fra venstre: Kristoffer, Joana, Ellen, Hanne, Tania, Barbro, Ina, Nora og Werner. Elias og Selma var ikke til stede da bildet ble tatt.


Turistinformasjon

Alle sommervikarene kom på plass i løpet av mai og juni, og er nå godt i gang i sine roller som turistverter. I begynnelsen av mai ble det arrangert kick-off for turistvertene der de fikk bli kjent med hverandre, en gjennomgang av arbeidsoppgaver og forventninger, informasjon om regionen og nyttige verktøy på nettsiden vår.

I løpet av disse månedene har aktiviteten har tatt seg kraftig opp, og det har vært travle, men kjekke uker. Vi har et solid team på plass, og de nye turistvertene har virkelig tatt arbeidsoppgavene på strak arm!

1. juni åpnet også turistinformasjonen i Skudeneshavn, og vi er nå til stede både i Haugesund sentrum, på cruisekaien og i Skudeneshavn for å ta godt i mot alle våre gjester.


Nye medlemmer

I løpet av mai og juni har vi også hatt gleden av å ønske flere nye medlemmer velkommen:

  • Haugesund Curlingklubb (Haugesund)
  • Høvleriet (Haugesund)
  • NK Tur as (Åkrafjorden)
  • Vannes Naturcamp (Åkrafjorden)

Takk for innsatsen og god sommer!

Vi håper denne oppsummeringen har gitt deg et innblikk i noen av våre aktiviteter i mai og juni. Målet er det samme som alltid: mer synlighet, mer aktivitet og mer verdi – både for deg som medlem og for regionen.

Vi har hatt mange gode og inspirerende møter med medlemmer og samarbeidspartnere – både på kontoret og ute i felt. Har du lyst til at vi tar turen til deg i løpet av høsten, eller vil du komme innom for en kaffeprat? Ikke nøl med å ta kontakt! 

Vi takker alle våre medlemmer, samarbeidspartnere og eiere for fantastisk engasjement og samarbeid i første halvdel av 2025. 

Riktig god sommer fra alle oss i Visit Haugesund.