Har visithaugesund.no blitt fjordnorway.com?

28.04.2022

Les om kampanjene i 2023👇🏻


Som mange har fått med seg har nettsidene våre endret seg. Vi har sammen med de andre destinasjonsselskapene på Vestlandet og lansdelsselskapet Fjord Norge gått sammen om å utvikle en helt ny plattform for reiseinspirasjon, turistinformasjon og reiseplanlegging. 

I mange år har det vært utfordrende at destinasjonsselskapene har vært isolert i siloer på nett. For mens vi gjerne snakker om at turister ikke forholder seg til grenser mellom kommuner eller fylker, gjør de så klart heller ikke det når de planlegger en reise på laptop og mobil.

De verktøyene som har vært tilgjengelig i markedet for reisemålsselskaper og destinasjoner, og da snakker vi internasjonalt, har vært tungvinte og lite nytenkende sett mot den utviklingen som har vært innenfor digital kommunikasjon i andre bransjer.

Helt siden 2018 har vi hatt dialog mellom destinasjonene på Vestlandet og Fjord Norge om å utvikle et nytt felles univers. Avtaler ble inngått, og arbeidet begynte i 2019 med et forprosjekt for å samstemme ambisjoner og budsjetter. Det er helt klart ressurskrevende å bygge en helt ny og innovativ plattform i et stort samarbeid. Men vi var så heldige at i løpet av en tidlig fase av prosjektet ble Fjord Norge og vi andre tildelt en større sum fra, Sparebanken Vest, som bidrag for å få lønnsomhet og trafikk til en utsatt næring. Dette løftet både ambisjonsnivået og åpnet for flere muligheter. Vi er fryktelig stolte over det produktet vi nå lager for reiselivsbransjen i vår del av landet!

Vi tror at samarbeid og en fells innsats er et "pluss-sum spill" hvor vi er gjensidig påvirket av hverandres handlinger og at når hver av oss arbeider for å få trafikk til Vestlandet, vil alle destinasjonene og medlemsbedriftene tjene på det. Hver for oss er vi små, men sammen er vi sterke.

Vi har valgt å gå for en løsning som ikke er «hyllevare», hvor vi selv velger retning, prioriteringer og utviklingstempo. Dette er vågalt, men også veldig spennende og gir helt nye muligheter nå og i fremtiden. Nettsidene er lansert uten stor ståhei, fordi de er lansert i en fase hvor utviklingen fortsatt er i full aktivitet. Sidene slik de er i dag, fremstår som freshere og mer brukervennlige til vårt arbeid med markedskampanjer og med en beta-versjon av reiseplanleggeren. As we speak, utvikler vi både sidene og reiseplanleggeren til stadig bedre verktøy. Så følg med.

Visjonen for vår nye og innovative nettløsning er ambisiøs:

Vi skal utvikle den komplette reiseplanleggeren for Vestlandet - som er der for turisten gjennom alle faser i kundereisen

  • Fra oppdagelse - når idéen om å dra til Himakånå oppstår.
  • Gjennom evaluering og planlegging - når man ser på hvordan man kommer seg dit, hvor man skal overnatte og hva annet man kan fylle reisen med.
  • Til booking - av både det praktiske som transport og overnatting til aktiviteter og opplevelser.
  • Og til slutt gjennom selve reisen - som din lokalguide som kommer med tips og påminnelser etter som man beveger seg rundt.

Det gjenstår fortsatt arbeid med å optimalisere, strukturere og å teste planlagte utviklinger på reelle brukere. Dette er et langsiktig arbeid, samtidig som vi her og nå har fått et veldig godt verktøy.

Har vi blitt fjordnorway.com? Ja, og nei. Vi er fortsatt Destinasjon Haugesund og Haugalandet as, markedsfører nettsidene som visithaugesund.no samtidig som vi helt klart også er en del av fjordnorway.com. 

Å kunne stemple merkevaren vår med fjordnorway.com er et kvalitetsstempel som har særlig betydning i et internasjonalt marked, og som er eksklusivt for offisielle destinasjoner på Vestlandet og derfor plasserer oss i et godt selskap. 

Flere av dere, våre medlemsbedrifter, har levert inn tekster og bilder for å friske opp deres presentasjon på nettsidene. Det er veldig viktig for at dere skal få maks ut av medlemskapet. Husk også at gode tekster, på både engelsk og tysk, er viktig hvis du ønsker utenlandske gjester. Utlendinger googler ikke på norsk.

Vi bruker mye ressurser for at vår del av fjordnorway.com skal være finest, flottest og mest besøkt. Men vi er helt avhengige av at bedrifter og kommuner selv sørger for godt innhold for sin egen presentasjon. Vi oppfordrer derfor til å ta en jevnlig sjekk på egne produktoppføringer, og melde fra om eventuelle oppdatering som bør gjøres av tekst, bilder og annen viktig informasjon.

Attraktive reiselivsbedrifter er en forutsetning for at mennesker planlegger en reise til Haugalandet. Vi skal markedsføre, inspirere og gjøre det lett for folk å finne ut hvor de bør reise. Lokalkunnskapen er gullet som vi skal forvalte.

Dette gjør vi:

  • Sørger for at produktet ditt skinner og at tekst og bilder du leverer blir presentert fint både på fjordnorway.com og visitnorway.com
  • Lager innhold i form av artikler som løfter frem produkter/ bedrifter i en inspirerende sammenheng, på norsk, engelsk og tysk.
  • Lager markedskampanjer som fører trafikk til fjordnorway.com, og inn på produktpresentasjonene.
  • Deler artikler og produkter i sosiale medier.
  • Sender ut nyheter og relevante bedriftspresentasjoner til turoperatører, samarbeidspartnere og presse.


Dette gjør vi ikke:

  • Vi oversetter ikke tekster til produktpresentasjoner (men kan sette deg i kontakt med oversettelsesbyrå)
  • Vi tar ikke bilder til produktpresentasjoner.
  • Vi publiserer ikke innhold på bestilling i sosiale medier (men tar gjerne imot tips og ideer)

Det er et krevende marked og sterk konkurranse der ute. Vi har sterk tro på et kraftfullt reiseliv på Haugalandet, og er stolte over å ha som oppdrag å markedsføre reiselivet lokalt. Vi trenger også at alle reiselivsbedriftene på Haugalandet heier på oss når vi jobber med å lage innovative og gode verktøy for å markedsføre, inspirere og informere. 

Vi har valgt å gå for en utradisjonell løsning som vi er helt sikker på vil gagne reiselivet i hele regionen i lang fremtid.