Norgeskampanje 2021

29.09.2021

I forkant av sommeren 2021, var vi ikke sikre på at det kun var i Norge man kunne boltre seg når man skulle planlegge ferien. Likevel, mente vi, er det all grunn selv med hele verden å velge i å planlegge sommerferien på Haugalandet. 

Norgeskampanjen 2021
Norgeskampanjen 2021

Med selvsikkerhet spurte vi derfor i år: Er du klar til å krysse av disse? - morgenkaffe på Preikestolen, fange krabbe i sjøkanten på Røvær, se solnedgang i Dueglåp eller sovne i vinduskarmen på Flokehyttene ...

Denne rapporten oppsummerer innholdet i kampanjen og resultatene. God lesing!

Årets Norgeskampanje spilte på hvor mange «bucketlist»-attraksjoner vi har i egen region. I tillegg til kvaliteten av hver enkelt attraksjon, forsøkte vi å synliggjøre ferdige reiseruter for bilferien, og «feriepakker» tilpasset ulike målgrupper.

Målet var å gjøre terskelen lav for at de som bestemte seg for å oppsøke én attraksjon i vår region i sommer, spedde på opplevelsen med minst én til.

I forlengelsen av denne hovedkampanjen, lagde vi en tilleggs versjon av samme konsept, hvor medlemmer hadde anledning til ekstra synlighet for sin bedrift. 


Utklipp fra medieoppslag i sommer:


Det vi opplevde som suksess i 2020 var at vi jobbet etter segmentene til Visit Norway og bygget historier rundt disse sammen med Visit Ryfylke. Vi hadde best resultater hos det voksne publikum, og hadde mest utfordringer med å nå de unge voksne. Samtidig var også tilbakemelding at ikke alle intuitivt forstår hvor vi er i Norge når de ser stedsnavn som Haugesund og Ryfylke.

Noen av de erfaringene vi tok tak i for årets kampanje:

  • Folk flest vet ikke hvor vi befinner oss i Norge, vi må være eksplisitt i kommunikasjonen
  • Vi når ikke de unge voksne på Facebook eller Google Display
  • Vi lever ikke av klikk men av fysisk besøk, mer fokus på omdømmebygging og inspirasjon.
  • Vi trenger mer bilder og video til annonser og artikler.
  • For å spre trafikk og utvide sesong bør kampanjen deles opp i flere faser