Norgeskampanjen 2021

01.06.2021

Fjorårets norgeskampanje var en suksess, både i forhold til oppmerksomhet og i antall besøkende til regionen. Siden 2020 er vi blitt et år klokere, så klart, og vi tar med oss det beste fra fjorårets kampanje samtidig som vi endrer og forbedrer andre ting. Årets norgeskampanje for Haugesund og Ryfylke er i gang!


Koronasommeren 2020 bød på utfordringer og muligheter vi da ikke var forberedt på. Alle destinasjonene i Norge kjempet om de samme 5 millionene mulige gjester i et kort tidsrom, fellesferien. Derfor samlet vi kreftene sammen med vår gode nabo i sørøst, Ryfylke. 2020 var sommeren da nordmenn som vanligvis ikke drar på norgesferie også skulle reise i Norge. Storbyer som New York eller London skulle byttes ut med norske småbyer, og strendene på Bali og Grand Canaria byttes ut med Nordsjøens friske temperatur. Vi valgte da konseptet Vil du vite en hemmelighet? - Du trenger ikke dra til Bali for å surfe ...

Les rapport fra fjorårets kampanje her: Norgeskampanje sommeren 2020



I år, koronasommeren 2021, er det ikke sikkert at det kun er i Norge man kan boltre seg når man skal planlegge ferie. Likevel, mener vi, er det all grunn selv med hele verden å velge i å planlegge sommerferien på Haugalandet. Med selvsikkerhet spør vi derfor i år: Er du klar til å krysse av disse? - morgenkaffe på Preikestolen, fange krabbe i sjøkanten på Røvær, se solnedgang i Dueglåp eller sovne i vinduskarmen på Flokehyttene ...



Hvem besøker Haugalandet? 

Innovasjon Norge har gjort omfattende studier av de ulike turister vi har i Norge. Basert på disse studiene er det definert 9 segmenter, hvor vi har valgt oss 5 segmenter ut fra hvilke opplevelser vi kan tilby. Kongstanken er å vise et bredt spekter av aktiviteter og steder å besøke tilpasset folks ulike preferanser, slik at de velger å bli hos oss lenger og besøker flest mulig reiselivsbedrifter. It's all about the money.

Sharing & caring: barnefamilier med yngre barn, barns som skal treffe besteforeldre igjen, naturaktiviteter for barn

Energy: Familier med ungdommer eller voksne uten barn, klatre, rafte, zippe, dykke, surfe, kite, sykle i fjellet etc.

Broadening my cultural horizon: (voksne) By, matopplevelser, utendørs kunst, arkitektur, nasjonale turistveier, småbyer, fjordcruise, fornminner etc.

Escape: (kan være både voksne, familier eller par) Fyr ferie, glamping, historiske hotell, korte turer, øyferie, SUP, velvære, lokalmat, bygder

Adventure in the world of nature: (voksne eller sportfamilier) Fjordopplevelser, padling og kajakk, øyhopping, SUP, surfing, kiting, spektakulære solnedganger, ikoniske vandreturer, telttur i spektakulære omgivelser etc.


Ekstra synlighet for våre medlemmer

Vi har lagt til rette for deg som ønsker ekstra synlighet av ditt produkt med et eget annonseoppsett retter seg mot de som har besøkt kampanjesiden. Da blir du synlig ovenfor dem som allerede har vist interesse for vår region.

Destinasjon Haugesund og Haugalandet sørger for synlighet for regionen og alle våre medlemmer både hos Visit Norway og Fjord Norge. Vi sørger også for at vi blir godt representert i deres kampanjer, både i Norge og internasjonalt. Dette gjelder selvsagt i år som alle andre år, selv om alle nå har et større fokus på Norge enn vanlig.

Vi har sammen med Visit Ryfylke jobbet frem en kampanje for å få oppmerksomhet kun på våre to sterke naboregioner. Denne riggen benytter vi også nå når covid-19 forhåpentlig ikke blir et like stort tema lenger, for å ha tilgang til et eget publikum og for å selv kunne bestemme over budskap, målgrupper og budsjett.

Vi mener fortsatt vi står sterkest når vi samarbeider med Fjord Norge og blir godt synlige som en destinasjon på Vestlandet. Men Fjord Norge jobber vanligvis kun med et internasjonalt publikum, og det for Haugalandet og Ryfylke er viktig med et godt verktøy for det norske publikum, kjører vi også i år en egen Norgeskampanje. Totalt vil dette gi et meget godt trykk og god synlighet i markedet.

Årets norgeskampanje er også målrettet mot det lokale, regionale og nasjonale markedet.

Vi er klar med ferdig utviklet kampanjemateriell, nettside (norgesferieivest.no) og et godt markedsbudsjett.