Oppsummering av høydepunkter i juli - september

Fra kampanjer og arrangement til politisk påvirkningsarbeid og strategiske prosesser. Her får du et innblikk i noe av det vi har jobbet med de siste månedene, og hvordan vi sammen fortsetter å løfte Haugalandet som et attraktivt reisemål.
Ny visuell profil
Arbeidet med ny profil har pågått for fullt de siste månedene. I løpet av august/september kom vi i mål med en profil som vi er svært fornøyde med og gleder oss til å presentere på medlemsmøte 15. oktober. Etter lansering starter vi arbeidet med å rulle ut profilen, og her kan du lese mer om den.
Revisjon av miljøfyrtårn
29. august hadde vi vår første årlige revisjon for Miljøfyrtårn, det gikk strålende. Vi fikk tilbakemelding på at vi hadde god kontroll og oversikt over hva vi har gjort etter sertifiseringen.
Cruise arbeid
Cruiseaktivitet på Haugalandet
I perioden juli–september hadde regionen 62 cruiseanløp med til sammen 210 098 cruisegjester, i tillegg til mannskap. Dette representerer en betydelig tilstrømming av besøkende som skaper aktivitet i hele reiselivsnæringen på Haugalandet. I tillegg bidrar cruiseturismen til økt omsetning for attraksjoner, transportører, guider, restauranter og opplevelsesleverandører, og gir samtidig viktige ringvirkninger for handel og øvrig næringsliv. Hver anløpsdag gir liv i sentrum, økt bruk av lokale tjenester og en styrket synlighet av regionen som reisemål. Cruise er dermed ikke bare en del av reiselivet, men en betydelig bidragsyter til lokal sysselsetting og verdiskaping. Visit Haugesund jobber aktivt for å utvikle produktporteføljen med å koble på enda flere av medlemmene, samt arbeide inn flere av de lokale aktører som leverandører av tjenester.
Ny cruisekai i Skudeneshavn
Det ble i sommer, nærmere bestemt 5. juli, offisielt åpnet ny cruisekaien i Skudeneshavn. Kaien, som ligger der hvor den gamle ferjekaien var tidligere, er godkjent som ISPS-havn og tilrettelagt for mindre ekspedisjonsskip og superyachter. Etableringen vil styrke Skudeneshavn som reisemål, og gi besøkende en autentisk kystbyopplevelse. Den nye kaien gir nye muligheter for handel, servering og opplevelsesnæring i Skudeneshavn, som igjen vil kunne være et viktig løft for arbeidet med økt lokal verdiskaping av reiselivet.
Deltakelse på Seatrade Europe, Hamburg
Visit Haugesund deltok på Seatrade Europe 2025 i Hamburg - Europas viktigste møteplass for cruisebransjen. Arrangementet samlet destinasjoner og havner fra om lag 100 land, samt både små og store rederier.
Gjennom møter med rederiene og deltakelse på faglige konferanser har vi styrket eksisterende relasjoner, bygget nye kontakter og fått verdifull innsikt i bransjens, og vår egen, utvikling. I møtene med rederiene la vi særlig vekt på gjesteopplevelse, og hva som er ønskelig for den videre utviklingen av produktene på land.
Tilstedeværelse på arenaer som Seatrade er avgjørende for å beholde og utvikle relasjonene til cruisereederiene, tiltrekke nye aktører og bidra til en bærekraftig vekst med fokus på lokale leveranser.

MICE - arbeid
MeetInNorway
MeetInNorway er Innovasjon Norges årlige møteplass i Norge for MICE. I år var Region Stavanger vertskap. Arrangementet kombinerer visningstur til Norge med workshop og en-til-en møter. Her hadde vi 13 en-til-en møter med internasjonale kunder fra markeder som Spania, Storbritannia, Tyskland, Sverige, Danmark og Frankrike.
VM til Haugesund i 2029
I september kom den store nyheten om at Tysvær Vektløfterklubb ble tildelt VM i Vektløfting 2029, etter å ha presentert søknaden under årets VM i Las Vegas.
I 2029 forventes det at opptil 1500 utøvere vil konkurrere i Maritim Hall over ti dager. Til sammenligning hadde EM i vektløfting i 2024 601 deltakere, også fordelt på ti konkurransedager. Det er estimert at de tilreisende til EM i 2024 bidro med 6,2 millioner kroner i regional verdiskaping (analyse gjort av Visit Haugesund i samarbeid med Innovasjon Norge).
Visit Haugesund har støttet Tysvær Vektløfterklubb både til EM i Vektløfting 2024, og i forbindelse med søknadsprosessen til VM. Vi gratulerer Dag Rønnevik, Tysvær Vektløfterklubb og hele regionen, og ser frem til videre samarbeid mot 2029!
Arrangementer
Arrangement gjennomført i juli, august og september som har fått rådgivning av oss (i ulik grad):
Jehovas Vitner
Borgøy Rundt i Tysvær med flere kjente idrettsnavn på deltakerlisten
Maritim Uke
Norgescup led-klatring
NM Saueklipping og ullbehandling på Bokn
Politisk arbeid og strategiske prosjekter
Arendalsuka
Arendalsuka er en norsk politisk festival som siden 2012 har blitt arrangert i Arendal hver sommer. Festivalen samler politikere, fagfolk, interesseorganisasjoner, politiske partier, frivillige organisasjoner og statlige etater til et bredt spekter av seminarer, debatter og arrangementer.
Årets Arendalsuke var preget av det kommende stortingsvalget, og reiseliv var et tema som fikk mer oppmerksomhet enn noen gang tidligere. Likevel utgjorde reiseliv en liten del av det totale programmet. I løpet av den knappe uken ble det arrangert 29 møter og debatter med fokus på reiseliv - til sammenligning var det hele 390 arrangementer med tema helse. Det viser at vi fortsatt har en vei å gå før reiselivet får en tydelig plass på den politiske dagsordenen.
Et gjennomgående tema i flere av debattene, særlig der politikere deltok, var oppfatningen av at reiselivet «går så det griner». Det førte til spørsmål om hvorfor det offentlige skal bidra til markedsføring og utvikling, og hvorfor næringen ikke selv har økonomiske muskler til å finansiere videre vekst. Vi vet at deler av reiselivet gjør det svært godt, men samtidig består næringen av mange små virksomheter med trange marginer. For mange av disse er det utfordrende å prioritere investeringer i markedsføring og produktutvikling.
Oppsummert viser årets Arendalsuke at arenaen er viktig for reiselivet, men også at vi som bransje må bli flinkere til å kommunisere realistisk og ærlig om næringens faktiske situasjon. Skal reiselivet få større politisk oppmerksomhet, må vi stå samlet, på tvers av landet, og løfte næringen tydeligere fram på den nasjonale agendaen.
Strategiarbeid i Fjord Norge
Som en del av Fjord Norge har vi i perioden vært aktivt deltakende i arbeidet med å utforme justerte strategier for selskapet og regionen. Målet med dette arbeidet er å styrke den felles posisjonen til Fjord Norge-regionen som internasjonalt reisemål, og å sikre et tydelig strategisk fokus på markeder, bærekraft, verdiskaping og helårsreiseliv. Gjennom deltakelse i workshops, strategimøter og faglige prosesser har vi bidratt med innspill fra Haugalandet, slik at regionens styrker og potensial blir reflektert i den overordnede Fjord Norge-strategien. Arbeidet legger grunnlaget for samspillet i markedsføringen, og bedre utnyttelse av felles ressurser og internasjonal synlighet.
Samarbeid med Haugesund Lufthavn Karmøy
Visit Haugesund har etablert et tettere samarbeid med Haugesund Lufthavn Karmøy for å styrke arbeidet med ruteutvikling. Sammen ser vi på hvordan eksisterende ruter kan utvikles videre, og hvordan vi i fellesskap med flyplassen og aktuelle flyselskaper kan skape nye forbindelser til regionen. Et godt rutetilbud er avgjørende for både reiselivet og næringslivet på Haugalandet. Gjennom et tett samarbeid kan vi styrke markedsføringen, og samordne dialogen med markedet og flyselskapene. Dette vil styrke regionens posisjon når dagens rutetilbud skal styrkes og nye ruter skal vurderes. Målet er økt kjennskap om regionen, bedre tilgjengelighet, flere tilreisende og større verdiskaping for regionen.
Styrearbeid i NHO Reiseliv Vest og Cruise Norway
Vi arbeider for reiselivet også gjennom styrearbeid i sentrale organisasjoner som NHO Reiseliv Vest og Cruise Norway, hvor Vigleik er styremedlem.
Styret i NHO Reiseliv Vest arbeider for å styrke rammevilkårene for reiselivet på Vestlandet. I perioden har styret hatt særlig fokus på saker rettet mot Stortingsvalget, for å synliggjøre reiselivets betydning for verdiskaping, arbeidsplasser og lokal utvikling. Gjennom samarbeidet med NHO Reiseliv sentralt bidrar dette til at reiselivets behov og muligheter får en tydeligere plass i den nasjonale politiske agendaen.
Styret i Cruise Norway arbeider for å styrke Norges posisjon som cruisedestinasjon, sikre en bærekraftig utvikling, og sørge for at cruiseaktiviteten får en tydeligere plass i et helhetlig norsk reiseliv. På linje med NHO Reiseliv har styret hatt fokus på å løfte frem cruise som en viktig del av norsk reiseliv og samfunnsutvikling - både når det gjelder sysselsetting, aktivitet og lokal verdiskaping.
Cruisenæringen skaper betydelige ringvirkninger for øvrig næringsliv gjennom handel, transport, opplevelser og leveranser fra lokale aktører. Derfor er det viktig å se reiselivet i et helhetlig perspektiv, der cruise utgjør en naturlig og verdiskapende del av det samlede bildet. Dette budskapet har Cruise Norway formidlet aktivt til politikere, Innovasjon Norge og NHO Reiseliv, med ønske om et større og mer samordnet engasjement for utviklingen av norsk reiseliv.

Markedsføring og kampanjer
I denne perioden ble flere av sommerens kampanjer avsluttet. Det har i løpet av sommeren blant annet gjennomført eller satt i gang følgende kampanjer:
Høstkampanje i samarbeid med Fjord Norge
Fase 2 av sommerkampanjen, målrettet på språk, mot de som er her.
Google Ads kampanje målrettet mot cruise
Google Ads kampanje med fokus på kulturkalenderen
Google Ads kampanje til destinasjonsportrettet
Vi har også brukt perioden på å oppsummere resultatet kampanjeaktiviteter så langt i år, og resultatet viser at annonsebudskap fra Visit Haugesund er vist hele 22 240 173 ganger, og resultert i hele 555 761 handlinger (klikk, åpning av e-poster o.l).
Web og digitale kanaler
Arbeidet med innhold på web er kontinuerlig, og denne perioden er intet unntak. Vi har oppdatert og produsert artikler og produktoppføringer samt har stort fokus på å ha en oppdatert og innholdsrik kulturkalender.
Best besøkte sider
Best besøkte produkter
Sosiale Medier
Sterk tilstedeværelse i sosiale medier har også vært viktig i denne perioden. Det har vært publisert både organisk og betalt innhold. I perioden juli - september viser resultatet 678 441 visninger på Instagram og 3 303 176 visninger på Facebook.
I denne perioden ble også arbeidet med ny strategi for sosiale medier påbegynt. Dette henger tett sammen med vår nye profil. Arbeidet med strategien fortsetter utover høsten, og planlegges å iverksettes for fullt fra 2026.

Arrangementer og møteplasser
Pølsejazz for medlemmer og samarbeidspartnere
Tradisjonen tro arrangerte vi pølsejazz under onsdagen i Sildajazzen. I våre kontorlokaler møttes en rekke medlemmer og samarbeidspartnere til hyggelig lag.
Redaksjonsforum i Bergen i regi av Fjord Norge
I september deltok vi på redaksjonsforum i Bergen. Her møttes alle destinasjonene som er på felles plattform under fjordnorway.com. I tillegg til workshop med Netlife, gode diskusjoner på veien videre og hvordan tilpasse oss det nye digitale landskapet, fikk vi høre et forrykende innlegg av poeten Jon Hjørnevik om bruken av AI. Som han så fint sa: "AI har hverken vært på fylla i Haugesund eller stoppa for å pisse på Voss". Formidlet litt på spissen, men med et viktig budskap: personlighet og personlige opplevelser vil AI aldri kunne formidle, men det kan (og MÅ) vi som sitter på lokalkunnskap gjøre.
Bransjetreff i Sveio Kommune
I slutten av september deltok vi på bransjetreff for reiselivet i Sveio, et initiativ av Sveio Kommune. Vi holdt et innlegg om hvordan vi jobber og hvilke muligheter som finnes for aktørene. I tillegg til oss, holdt både Visit Sunnhordland, Haaheim Gård og Sveio kommune inspirerende innlegg. Det var en engasjert gjeng som både lyttet, stilte spørsmål og diskuterte veien videre, for muligheter er det mange av i Sveio!
Markering av starten for USA satsing for Rogaland
Visit Haugesund deltok i Stavanger ved markeringen av Restaurasjonen sin seilas til New York, som en del av utvandrerjubileet. Markeringen var starten på flere arrangementer knyttet til utvandrerjubiléet som finner sted i New York i oktober. Reiselivsnæringen er en del av mange arrangement i regi av Innovasjon Norge. Destinasjonsselskapene i Rogaland samles til workshop med en rekke turoperatører og viktige samarbeidspartnere med mål om å tiltrekke flere amerikanske gjester til regionen. Rogaland fylkeskommune bidrar til at reiselivet i Rogaland er representert på en god og viktig arena for å styrke internasjonalt salg og synlighet, bygge nettverk og skape langsiktige resultater for reiselivet på Haugalandet og i hele Rogaland.

Turistinformasjon
Vi har hatt noen travle og fine måneder på turistinformasjonene vi drifter. På turistinformasjonen i Haugesund sentrum har det i perioden juli - september vært 33 355 unike personer innom.
Vi er veldig stolte av våre dyktige ansatte, som ikke bare har bidratt til god drift og salg i butikken, men som også har vært fremragende turistverter. De har hjulpet besøkende med alt fra praktisk informasjon til anbefalinger om severdigheter i Haugesund og omegn.
På Garpeskjærskaien har vi gjort noen tiltak for å skille oss litt ut fra de øvrige suvenirbutikkene. Vi har utvidet sortimentet med flere spennende, lokale produkter. Hos oss finner du nå lokallagde sølvsmykker fra Gjert A. Karlsen, håndsydde lærartikler fra Jan Kåre Ness og ulike typer skinnprodukter fra Ølen Garveri.
Har du forslag til andre lokale produkter vi bør ha til salgs i våre turistinformasjoner? Ta gjerne kontakt.
Nå har vi tatt farvel med noen av våre sesongansatte og ønsker å takke dem for den fantastiske innsatsen de har lagt ned i sommer. I høst- og vintersesongen vil du møte Nora, Ellen, Hanne, Ina, Barbro og Werner i turistinformasjonen.
Velkommen innom - enten du ønsker informasjon, leter etter den perfekte julegaven, eller vil kjøpe sentrumsgavekort.
