Oppsummering fra medlemsmøte 30. oktober

06.11.2024

Det var en flott gjeng som møttes til høstens medlemsmøte på Nordvegen Historiesenter på Avaldsnes. Etter en herlig lunsj fra Solstein og litt mingling var det tid for den faglige delen av medlemsmøtet. Her kommer en kort oppsummering, og vedlagt ligger også de ulike presentasjonene. 

Det er tid for økt satsing

Reiselivssjef Vigleik Dueland ga oss en kort orientering om bakgrunnen for selskapets strategier, og fremtidsutsikter for reiselivet. Han snakket både om Nasjonal reiselivsstrategi, veikart for Haugalandet og selskapets reviderte strategi. Kort oppsummert kan vi si at det er tid for økt satsing! Vi kan ikke stå igjen på perrongen når toget går. Fremtidsutsiktene sier at vi har alle muligheter til å ta markedsandeler i årene som kommer, men gjestene velger ikke Haugesund og Haugalandet av seg selv.

Nytt prosjekt fra Sigurd Aase

Sigurd Aase presenterte sitt nye prosjekt - eller skattejakt om du vil. Med et solid team i ryggen skal han jakte nye vikingfunn i regionen. Høyteknologi tas i bruk for å scanne områder hvor man tror det kan befinne seg historiske funn. Prosjektet skapte stort engasjement hos de oppmøtte, og det ble stilt en god del spørsmål til Sigurd. Prosjektet er i gang på nyåret, og først ut er Karmøy.

Økt satsing på viking og tilskuddsordninger fra Rogaland Fylkeskommune

Marthe Holgersen Kjørkleiv fra samfunnsavdelingen i Rogaland Fylkeskommune ga en orientering om fylkeskommunens satsing på viking. Spesielt relevant fra denne presentasjonen er midler som dere kan søke på til ulike prosjekter. Fylkeskommunen kan gjerne bidra med hjelp til søknadsprosessen og mer informasjon om de ulike ordningene:

  • Regionalt næringsfond i Rogaland - Rogaland fylkeskommune
    Dette fondet støtter næringsutvikling og prosjekter som kan bidra til økonomisk vekst og sysselsetting i regionen. Aktører innen reiseliv, kultur og opplevelsesøkonomi kan søke om midler til initiativer som styrker regionens attraktivitet og konkurransekraft

  • Utviklingsprosjekt på kulturmiljøfeltet i Rogaland - Rogaland fylkeskommune
    Denne ordningen er spesifikt rettet mot prosjekter som fremmer utvikling og formidling av kulturarv. Eksempler kan være prosjekter som tar sikte på å bevare, revitalisere og tilgjengeliggjøre kulturminner eller kulturmiljøer, slik at de kan være en del av reiselivstilbudet.

  • Tilskudd til verdiskapingsarbeid på kulturminneområdet - Riksantikvaren
    Denne ordningen fra Riksantikvaren er rettet mot prosjekter som skaper verdier rundt kulturminner. For reiselivsaktører betyr dette en mulighet til å løfte frem og videreutvikle kulturminner som en del av besøksopplevelsen. Verdiskapingsmidlene fra Riksantikvaren er en viktig finansieringskilde for prosjekter som ønsker å knytte kulturarv tettere opp mot verdiskaping i lokalsamfunn og reiseliv. Formålet med disse midlene er å støtte prosjekter som tar vare på, tilgjengeliggjør og formidler kulturarv, samtidig som de skaper økonomiske og sosiale verdier for lokalsamfunnet (Større prosjekter).


MICE - satsing

Kine startet sitt innlegg med å fortelle at hun nå har fast stilling! Dette gir økt kraft i Mice-satsingen. Kine tok oss gjennom Innovasjon Norge sine ulike nettverk som vi nå er en del av; møteby, arrangementby, og kongressby. Dette er ikke et nettverk man blir en del av uten videre, men det krever at man oppfyller en rekke kriterier, i tillegg til målrettet jobbing. Videre var Kine innom arrangementskalkulatoren til Innovasjon Norge som hun har bistått med å få flere lokale arrangører gjennom. Her måles et arrangementets lokale verdiskaping.

Ny kampanjeside og andre markedsaktiviteter

Ingun, markedssjef i destinasjonsselskapet, ga de oppmøtte en gjennomgang av markedsaktiviteter som har vært i år, og som pågår nå. Kundereisen, og hvilke tiltak vi gjør i de ulike fasene, var også en sentral del av presentasjonen. I tillegg fikk publikum en innføring i hvordan vi jobber sammen med Fjord Norge og Visit Norway, og viktigheten av det å være en del av et større fellesskap.

Historiske Avaldsnes og omvisning på Nordvegen Historiesenter 

Etter flere innlegg var det tid for å strekke på beina, og bli bedre kjent med Nordvegen Historiesenter. Mette Brinchmann ga en kort innledning om historiesenteret i Kongshallen, og etterpå tok hun oss med gjennom utstillingen.  Da det var begrenset med tid til rådighet ble det bare en liten sneak peak denne gangen, men vi håper flere ble inspirert til å besøke Avaldsnes ved en senere anledning.  Det var også gledelig at Historiske Avaldsnes hadde hatt besøksrekord i år, med en god blanding av både cruisegjester og andre tilreisende.  Mette kunne fortelle at flertallet av de besøkende hos Historiske Avaldsnes var internasjonale gjester. 

Workshop med vikingfokus

Workshopen ble innledet med en kort presentasjon av Ingun hvor hun trakk frem viktigheten av å differensiere seg i konkurranse med andre. Bergen har bryggen, Ryfylke har Preikestolen, Stavanger har mat og vi har viking. Da vi ikke har monopol på vikinghistorien, er det viktig at vi "stepper up gamet", og omfavner vårt fortrinn før andre raser fra oss. Ingun viste også den nye kampanjesiden på nettsiden vår med viking som tema.

I siste del av medlemsmøtet ble derfor alle delt inn i mindre grupper for å løse to oppgaver. Målet med workshopen var å sette i gang noen tankeprosesser på hvordan flere kan ta i bruk vikinghistorien i eksisterende tilbud, i tillegg til utvikling av nye produkter. Dette for at hele regionen omfavner vår identitet, og får en sterkere posisjon. De to oppgavene som ble delt ut var:

1) Hvordan kan din bedrift integrere vikinghistorien i det dere allerede tilbyr – enten det er servering, overnatting, transport eller aktiviteter?

2) Hvordan kan dere jobbe sammen for å skape en helhetlig opplevelse med utgangspunkt i vikinghistorien? Lag et produkt som involverer flere aktører med "Inhale the viking spirit" som en rød tråd. Tenk kreativt, og trekk gjerne inn aktører som ikke er i gruppen/på møte.


Det var en engasjert gjeng med mange gode ideer og forslag. Her er noen av de kort oppsummert:

  • Benytte viking i produktbeskrivelse/ produktnavn

  • Servere sushi i vikingskip

  • Menyer som inkluderer ulike vikingbegrep

  • Turistverter som er kledd i vikingklær

  • Integrere vikinghistorie i guidede turer, eksempelvis båttur hvor man får en innføring i vikingenes navigasjonsferdigheter

  • Få Draken til regionen

  • Vikingquiz på bussen når det er lengre kjøreetapper

  • Mat & Mjød

  • Teatervandring

  • Vikingtokt

  • "Tøff som en viking" med ulike aktiviteter som bading, sauna etc.

  • Viking map som inkluderer ulike stopp

  • Vikingcamp

  • Blåtur "vikingstyle"

  • Møt en viking som inkluderer guidet tur, matkurs, håndarbeid og andre autentiske aktiviteter.

  • Få frem historien bedre på steder hvor det ikke er mye informasjon. Gode skilt, QR koder, lydfiler etc.

  • Økt kunnskap for alle aktører om vikinghistorien

  • Ulike guidede turer med viking som rød tråd (kan inkludere aktiviteter som glassblåsing, håndarbeid, museum, mat, båttur etc).

  • Rebus m/ vikingdiplom

  • Mer vikingmerch basert på lokal historie


Workshopen var bare et lite startskudd i prosessen med å ta tilbake vikingposisjonen. Vi ønsker å ta dette videre med kunnskapspåfyll og en mer omfattende workshop på nyåret! Som Vigleik sa; det er tid for økt satsing.


Tusen takk til alle oppmøtte for en flott dag, og Historiske Avaldsnes for godt vertskap!