Nye verktøy in the making

03.04.2023

Når folk skal planlegge sin reise, stor eller liten, går de gjennom noen steg. Vi kaller den kundereisen. De fire stegene er å oppdage, vurdere, planlegge og bestille. Vårt mål er å få flest mulig til å besøke våre medlemmer. For å lykkes med det, skal vi gjennom markedsføring, PR, tilgang på oppdatert informasjon og gode planleggingsverktøy, hjelpe kunden inn i butikken til våre medlemmer.

kundereisen
kundereisen

Bookingen skal kunden gjøre når de kommer inn på de ulike bookingene til reiselivsbedriftene, men vi må ikke miste kunden i prosessen frem til bookingen. Forprosjektet til nettsidene våre viste at vi var veldig gode på inspirasjon, men at de som bruker nettsidene savnet gode verktøy for planleggingsfasen. 

Mens vi har mye innhold på flotte steder å besøke, inspirerende overnattingssteder, og digg matopplevelser, etterspurte gjestene hjelpemidler til å planlegge hvordan de skal sy sammen disse opplevelsene.

Noen tilbakemeldinger fra forprosjektet:

"I was hoping to find the time it would take to get from Bergen to the Trollstigen
area"
"How to hike up Preikestolen- What is the starting point for the hike"
"Can i take the train from Oslo to Stavanger?"
"Is there a ferry from Stavanger to Bergen?"

Vårt motto er å få folk til å bli lenger og oppleve mer, og for å oppnå dette har vi laget flere verktøy som skal rydde opp i informasjonsflommen på fjordnorway.com.

Nå jobber vi med å gjøre våre medlemmer synlige i disse nye verktøyene, ved å oppdatere tekster, åpningstider, bilder og lenker. Les mer her om hvordan du kan få ditt produkt til skinne.

📣  En shout out til våre gode samarbeidspartnere. Innsatsen og resursene vi får tilgang til gjennom samarbeidet med landsdelselskapet Fjord Norge, midler fra Rogaland fylkeskommune, de kloke hodene i Netlife og brennende engasjerte og rause kollegaer i alle destinasjonene gjør at vi klarer å løfte reiselivet noen hakk videre på den digitale reisen. Medlemmene og kommunene våre sitter på gullet som er selv innholdet i reiselivet🌟

Dagsturer 🤸‍♀️

Fordelen med et digitalt reiselivskollektiv, er at vi får tilgang til flere kloke hoder og flere ressurser. Våre venner i Ålesund har sammen med Netlife utviklet et verktøy for planlegging av dagsturer. Dette er vi så heldige å få ta i bruk i vår region. Dagsturer er et verktøy som viser gjester rutene de kan følge i et begrenset geografisk område ved å gi dem kun nødvendig informasjon. Veibeskrivelsene er knyttet til gjestens posisjon på Google Maps og inkluderer filtermuligheter for å tilpasse turen etter ønsket tid, aktivitetsnivå, målgruppe og interesseområder. Åpningstider vises også, slik at gjestene ikke risikerer å komme til stengte attraksjoner.

Vi har som mål å skape en opplevelse som øker gjestenes tilfredshet, uavhengig av årstid. Vi ønsker å gi gjestene en opplevelse som gir verdi for pengene deres og som de vil dele med venner og familie.

Følelsen vi vil at de skal sitte igjen med:

"Jeg ble der lenger, for jeg fant så mye kult å gjøre der."
"Jeg må tilbake, for jeg rakk ikke alt jeg ville gjøre!"

Vi har derfor utviklet et verktøy som hjelper turister med å oppdage og utnytte mulighetene på Haugalandet. Vi vil at gjestene skal sitte igjen med følelsen av å ha funnet så mange spennende aktiviteter og opplevelser at de gjerne vil bli lengre, og som gjør at de ønsker å komme tilbake for å oppleve mer. Vi ønsker også at gjestene skal føle seg inspirert til å dele sine opplevelser med andre og hjelpe til med å spre ordet om destinasjonen.

For eksempel, hvis noen spør hva de bør gjøre under et utdrikningslag i Haugesund, eller hva de kan se og spise på veien fra Egersund til Sveio, eller hva de kan gjøre i Åkrafjorden i fritiden under et fjellturløp, vil vår plattform gi dem alle de nødvendige opplysningene og inspirasjonen de trenger for å planlegge en minneverdig tur.

Flere er i arbeid...


🗓️ Ting å gjøre i ...

Vi, sammen med Region Stavanger, Visit Ryfylke, har fått midler av Rogaland Fylkeskommune til å sammen med Fjord Norge og Netlife  lage verktøyet "Ting å gjøre i ...".  Dette verktøyet er utviklet som en enkel modul som kun viser aktiviteter og attraksjoner som er åpne i nærheten av gjesten. Verktøyet vil være tilgjengelig både for turister og lokalbefolkningen, og vil hjelpe resepsjonister, turistverter og serviceoperatører å holde seg oppdatert på hva som skjer i regionen, slik at de kan gi turistene gode tips og råd.

Dette verktøyet skal hjelpe deg når du er i området, eller rett før du er der (maks en uke).


Dette verktøyet regner vi med å ha klar for markedsføring og bruk fra slutten av april.


Reiseplanleggeren 🗺️

Reiseplanleggeren er utviklet for at gjestene kan planlegge sin reise til vestlandet ved å navigere mellom destinasjonene gjennom å finne aktiviteter, overnattingssteder, kulturopplevelser og spisesteder for å fylle ferien sin med det beste av hva vestlandet kan by på.


Les mer om reiseplanleggeren her:



For at disse verktøyene skal fungere best mulig, er det viktig at produktene som vises er relevante og interessante for mulige besøkende. Vi har derfor utarbeidet en sjekkliste for god produktpresentasjon, som vil hjelpe oss å velge ut de beste aktivitetene og attraksjonene å vise frem på nettsiden 👇🏻